Každý měsíc probíhají žákovské soutěže většinou na dobrovolné bázi. Garantem těchto soutěží je paní učitelka Kateřina Čapková.
Publicita Operační program Jan Amos Komenský
reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_002/0000235
Účel dotace Účelem dotace je: - zvyšování kvality, inkluzivity a účinnosti systémů vzdělávání - zajišťování rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání, včetně usnadňování vzdělávací mobility znevýhodněných skupin
Lhůta pro splnění účelu dotace Účelu dotace musí být dosaženo do data ukončení fyzické realizace projektu. Datum zahájení fyzické realizace projektu: 1. 9. 2022 Datum ukončení fyzické realizace projektu: 31. 8. 2025 Doba trvání projektu: 36 měsíců
V naší škole probíhá doučování žáků ze dvou zdrojů Evropské Unie. Jednak z projektu Šablony a jednak z projektu investice 3.2.3. národního plánu obnovy.
Doučování je zaměřeno na žáky ohrožené školním neúspěchem, ale zároveň i na rozvoj žáků nadaných v reakci na nemožnost realizace prezenční výuky ve školách během pandemie covid-19.
Publicita Šablony III (Velikost: 73.57 kB)
Tato finanční podpora umožní zlepšení IT vybavení ZŠ i MŠ, zároveň zvýší povědomí učitelů a žáků o využití digitálních technologií ve výuce, pomůže distančnímu vzdělání. Součástí projektu Šablony III je organizace projektových dnů ve škole a mimo školu. Dále sdílení zkušeností pedagogů a doučování žáků ZŠ.
přehled šablon zde (Velikost: 1.36 MB)
PROJEKT ŠABLONY II (Velikost: 73.66 kB)
Od 1. 8. 2018 zahajuje ZŠ a MŠ Újezd realizaci projektu Šablony II s názvem „Učíme se pro budoucnost“. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Cílem projektu je zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ. Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích. Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce.
Projekt je realizován v rámci výzvy ŠABLONY II
Naplněním všech indikátorů škola získá dotaci 748 900,- Kč, která bude určena na podporu profesního rozvoje pedagogů formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, na podporu společného vzdělávání prostřednictvím doučování, školních klubů, využitím odborníků z praxe, pořádání projektových dnů ve škole i mimo školu a také prostředky na další vybavení školy. Do projektu je zapojena základní škola, mateřská škola a školní družina
Jídelníček pro žáky a zaměstnance školy je na webu https://www.strava.cz
jídelna 11162
Aktualizovaný ŠVP ZDE ke stažení (Velikost: 93 kB)
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Újezd, okres Beroun
Školní vzdělávací program – školní družina |
|
1.1./4/2018 |
|
Vypracoval: |
Jitka Moutelíková, vychovatelka ŠD |
Schválil: |
Mgr. Ludmila Mottlová, ředitelka školy |
Pedagogická rada projednala dne |
31. 8. 2018 |
ŠVP nabývá platnosti ode dne: |
1. 9. 2018 |
ŠVP nabývá účinnosti ode dne: |
1. 9. 2018 |
- materiální
- ekonomické
Ředitelka školy: Mgr. Ludmila Mottlová
Vychovatelka školní družiny: Jitka Moutelíková
Pomocná vychovatelka Jana Teplá
Kapacita školní družiny : 45 dětí
Školní družina je součástí základní školy, tvoří mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Školní družina není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která se odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním školní družiny je zabezpečení zájmové činnosti, rozvíjení tvořivosti, posilování sebevědomí, odpočinku, rekreace a vzájemné komunikace žáků.
Školní vzdělávací program zájmového vzdělávání je vytvořen pro děti 1. – 5. ročníku. Jeho naplňování se účastní žáci zapsaní k pravidelné docházce, ale se souhlasem rodičů i děti čekající na zahájení činnosti jednotlivých zájmových kroužků.
Provoz školní družiny je zajišťován denně od 6.30 hod. do 7.45 hod. a od 11.45 hod. do 16.00 hod.
Zájmové vzdělávání ve školní družině poskytuje dle §111 školského zákona jeho účastníkům naplnění volného času zájmovou činností se zaměřením na různé oblasti. Podílí se na plnění obecných cílů vzdělávání, dané školským zákonem, a to zejména na
- rozvoji dítěte, jeho učení a poznávání
- rovném přístupu ke vzdělávání
- výchově k vzájemné úctě, respektu a názorové snášenlivosti
- rozvoji osobnosti člověka
- získání znalostí o životním prostředí a jeho ochraně
Zájmové vzdělávání se uskutečňuje zejména těmito formami:
- příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a tematickou rekreační činností nespojenou s pobytem mimo místo, kde právnická osoba vykonává činnost školní družiny
- pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností
- výchovou k dobrovolnictví
- individuální prací, vytvářením podmínek pro rozvoj nadání dětí
- využitím otevřené nabídky spontánních činností
Uvedené formy jsou naplňovány zejména následujícími činnostmi zájmového vzdělávání:
Pravidelná činnost – každodenní činnost v družině, je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje organizované aktivity rekreační či tělovýchovného charakteru. Hry v tělocvičně v přírodě jsou rušnější s náročnějšími prvky.
Zájmové činnosti, při kterých je snahou rozvíjet osobnost, umožnit seberealizaci a další rozvoj motorických schopností.
Pracovní činnosti- práce s přírodním materiálem, papírem
Výtvarné činnosti- kresba, malování, modelování, omalovánky, dokreslování, výzdoba školní družiny
Přírodovědné činnosti- pozorování změn v přírodě, ochrana životního prostředí, poznávání přírody
Hudební činnosti- tanečky, zpívání, soutěže ve zpěvu
Sociální činnosti- kamarádství, ohleduplnost, pomoc druhým, osvojování základních pravidel společenského chování. Zahrnují každodenní individuální klidové činnosti po obědě nebo při pobytu venku.
Odpočinkové činnosti – jsou chápány jako klidové činnosti poslech rádia, sledování TV,
čtení pohádek, příběhů, stolní a společenské individuální hry, klid po obědě.
Příprava na vyučování - nespočívá ve vypracování domácích úkolů, ale zahrnuje didaktické hry, tematické vycházky a další činnosti, jimiž se upevňují a rozšiřují poznatky, které žáci získali ve školním vyučování.
Činnost školní družiny je dále zaměřena na tyto aktivity:
- poznávání místního regionu
- vycházky do okolí školy
- dopravní výchova (dopravní značky, cesta do školy a domů)
- sestavení plánku obce (důležité budovy)
- malování v přírodě
- sportovní závody, úkolové hry
- pozorování činnosti lidí
- modelování
- práce s přírodním materiálem
- určování přírodnin na vycházkách
- stromy a zvířata v lese (vycházky)
- ruční práce s přírodním materiálem
- sportovní hry v tělocvičně
- vánoční svátky, živý Betlém (příprava na vystoupení)
- bruslení a sáňkování
- stavění sněhových věží a sněhuláků
- sportovní závody na sněhu
- maškarní rej, příprava masek
- velikonoční svátky, rostliny na zahradách
- malování vajíček
- základy první pomoci
- jarní příroda (vycházky)
- stavění domečků v přírodě
- rodina, dárek pro maminku
- pohádkový les, disko, soutěže
- denní režim, zdravý životní styl
Do školní družiny jsou přijímání přednostně děti mladšího školního věku a děti zaměstnaných rodičů na základě řádně vyplněné a odevzdané přihlášky /zápisního lístku/.
Ředitelka školy stanovila podmínky přijímání k zájmovému vzdělávání podle § 9 vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání a způsob evidence účastníků takto:
- o zařazení dětí do školní družiny rozhoduje ředitelka školy. Při zápisu do školní družiny jsou zákonní zástupci žáka prokazatelně seznámeni s řádem školní družiny. Rozsah denního provozu školní družiny a rozvrh její činnosti schvaluje ředitelka školy
- dětem je pobyt ve školní družině poskytován bezúplatně
- rodiče nebo jiní zákonní zástupci žáka přihlášeného k pravidelné docházce do ŠD sdělí vychovatelce rozsah docházky žáka a způsob odchodu žáka z družiny, tyto údaje zaznamenají na zápisním lístku. Dítě může být ze školní družiny uvolněno i mimo dobu stanovenou zápisním lístkem, má-li písemnou omluvenku od rodičů nebo osobním vyzvednutím dítěte. V případě, že dítě přinese omluvenku bez správných údajů, není uvolněno. Děti, které nechodí domů samy, ale s doprovodem, předá vychovatelka jen osobám, které jsou k tomu oprávněné – buď zápisním lístkem nebo písemnou žádostí rodičů. Pokud si žáka odcházejícího v doprovodu nikdo nevyzvedne do konce provozu školní družiny, vychovatelka vyzve rodiče telefonicky a vyčká jejich příchodu.
- při nevyzvednutí žáka do stanovené doby rodiči vychovatelka nejdříve podle možností informuje telefonicky rodiče žáka a osoby uvedené na přihlášce dítěte do školní družiny, pokud je tento postup bezvýsledný:
- není-li dítě přítomné ve školním vyučování, nemusí jej rodiče omlouvat ve školní družině
- odhlášení dítěte z docházky do školní družiny sdělí rodiče nebo jiní zákonní zástupci žáka vychovatelce školní družiny písemně, vychovatelka odhlášení přiloží k zápisnímu lístku.
- vychovatelka zapisuje docházku dětí do „Přehledu výchovně vzdělávací práce“
- bez vědomí vychovatelky žák neopouští prostory školní družiny a budovy školy, při pobytu venku se nevzdaluje od skupiny ostatních dětí
- za žáka, který byl přítomen školnímu vyučování a bez omluvy rodičů se do školní družiny nedostavil, vychovatelka školní družiny nezodpovídá
- ředitel školy může po předchozím písemném upozornění zákonného zástupce dítěte rozhodnout o ukončení zájmového vzdělávání ve školní družině, jestliže
- personální - ve školní družině pracuje jedna kvalifikovaná vychovatelka, v době od 13.00 hod. do 15. 00 hod., kdy je počet žáků nejvyšší, pomáhá pomocná vychovatelka. Vychovatelky se pravidelně vzdělávají v akreditovaných kurzech pedagogických pracovníků a samostudiem odborné literatury a časopisů.
- materiální - školní družina je umístěna v prvním patře budovy ZŠ. Po skončení vyučování využívá učebny školy, školní tělocvičnu, dětské hřiště a sportovní areál SD Doubravanu Újezd. Volný přistup mají děti k počítačům včetně internetu, ovšem s výslovným dovolením vychovatele a vhodným výběrem programů, dále DVD, televizi a videu. Do vybavení patří společenské hry, rádio s CD, výtvarné potřeby, sportovní vybavení, hračky a knihy
- ekonomické – vybavení školní družiny je průběžně obnovováno a doplňováno z provozních prostředků rozpočtu školy, děti neplatí za pobyt ve školní družině žádný poplatek, provoz školní družiny je díky dostatku finančních prostředků kompletně zajištěn
Pravidla chování žáků a zajištění jejich bezpečnosti při pobytu ve školní družině jsou stanovena ve vnitřním řádu školní družiny, školním řádu a v jednotlivých řádech prostor, které školní družina využívá. Žáci přihlášení do školní družiny jsou poučeni o BOZP a o poučení je pořízen záznam v dokumentaci. Vzniklé úrazy žáku jsou bez prodlení hlášeny řediteli školy.
- všichni žáci se chovají při pobytu ve školní družině tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob. Žákům není v době mimo vyučování dovoleno zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dohled způsobilou osobou. Každý úraz, poranění či nehodu k níž dojde během pobytu žáků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou, žáci ihned ohlásí. Vychovatelka školní družiny provede prokazatelné poučení žáků při zahájení činnosti školní družiny ve školním roce a dodatečné poučení u žáků, kteří při zahájení provozu školní družiny chyběli, provede písemný záznam. Škola odpovídá za žáky v době dané rozvrhem činnosti školní družiny.
- vychovatelka školní družiny je povinna přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku rizikového chování, poskytovat jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
- vychovatelka školní družiny dodržuje předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy; pokud zjistí závady a nedostatky, ohrožující zdraví a bezpečnost dětí a ostatních osob, nebo jiné závady technického rázu, nebo nedostatečné zajištění budovy, je její povinností informovat o těchto skutečnostech ředitele školy a v rámci svých schopností a možností zabránit vzniku škody. Sleduje zdravotní stav žáků a v případě náhlého onemocnění žáka informuje bez zbytečných průtahů ředitele školy a rodiče postiženého žáka. Nemocný žák může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Při úrazu poskytne žákovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření žáka lékařem. Úraz ihned hlásí řediteli školy, jenž vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dozvěděl první.
Vzdělávací a výchovná práce ve školní družině vychází z obsahu RVP pro základní vzdělávání I. stupně ZŠ, který naplňuje a rozvíjí zejména v těchto oblastech své činnosti:
Člověk a jeho svět – náš domov, škola, naše vesnice, okolí
Poznávání nejbližšího okolí, organizace života v rodině, ve škole na vesnici i ve městě, tematické vycházky do okolí školy, poznávání různých služeb, posilování vztahu k místním tradicím, dopravní výchova
Lidé kolem nás - rodina, kamarádi, svátky a oslavy, jak se správně chovat,
osvojení zásad vhodného a společenského chování, tolerance, empatie, vzájemná úcta, komunikace slovní i mimoslovní, dodržování pravidel stolování, předcházení šikaně, zařazení prvků mediální výchovy
Lidé a čas - náš denní režim, jak se mění lidé, věci, budovy, vesnice, města,
budování a dodržování správného režimu, vytváření pravidelných návyků, umění využívat správně účelně čas
Rozmanitost přírody - příroda kolem nás, roční období, počasí, voda, chráníme si své životní prostředí, vycházky a pobyt v přírodě, pozorování změn, využití encyklopedií k určování rostlin, hub, živočichů, následné výtvarné zpracování, péče o pokojové rostliny, ochrana přírody
Člověk a jeho zdraví- poznáváme své tělo, pečujeme o své zdraví, chodíme ven každý den, poznávání sebe sama, poučení a péče o zdraví, zdravotní prevence, osobní hygiena a čistota, poučení o úrazech a jejich předcházení, zásady první pomoci
Časový plán je sestaven na dobu jednoho vzdělávacího cyklu, obsahuje výběr možných činností, ze kterých je možno volit podle složení žáků. Činnost probíhá od září do června, aktivity o vedlejších prázdninách se uskuteční při splnění požadovaného počtu žáků- tj. 12
Rozpracování obsahu vzdělávání do časového plánu:
Září : - Člověk a jeho svět, místo kde žijeme - poznáváme naše nejbližší okolí,
život v rodině, ve škole, v obci.
Vycházky do okolí, cesta do školy, poznání různých služeb v obci, např.
obecní úřad, knihovna, obchod s potravinami, hřiště, dětské hřiště. Návštěva
těchto míst. Dopravní výchova, jak bezpečně dojít do školy a ze školy domů.
Jak jsi prožil prázdniny vyprávění, kde jsi byl, s kým, co se přihodilo hezkého a
ošklivého, co zajímavého jsi viděl – obrázek z prázdnin, podle pohledů hledáme
na mapě kdo kde byl, kdo byl nejdále. Jaký druh dopravy využil.
- určování a popisování dopravních značek, které vidíme na
vycházce – co která znamená
- udělej plánek naší obce, významných budov, škola, obecní úřad,
obchod, kostel,
- malování v přírodě - les, park, dětské hřiště, hrad Točník,…
- závody v lese a na dětském hřišti – plnění úkolů
- malování pohádek – nacvičení divadla pohádka
Říjen : - Lidé kolem nás - povídání o práci rodičů, pozorování práce učitelů,
vychovatelky, kuchařky, uklízečky, prodavačky, účetní, starostky, stavitele,
sledujeme, jak se k sobě lidé chovají, hra na představování a slušné chování,
stolničení a představování, důležitá tolerance, ohleduplnost, práce ve
skupině při vycházce, pozorujeme okolí, práci lidí a sbíráme přírodní materiál,
kaštany, suché květiny, trávy, kameny, klacíky apod. Pozorujeme práci na poli a
na zahradě sběr plodů, jablka, brambory, sklizeň obilí
Listopad : - Rozmanitosti přírody – vycházky a pozorování podzimní přírody, sbírání
přírodnin, ukázka živé a neživé přírody. Vycházky do lesa, povídání o stromech
a zvěři, pozorování oblohy, denní i noční (samostatně doma.)
Prosinec : - Těšíme se na vánoce, povídání o vánočních svátcích o Mikuláši a čertovi,
jaké přání máme do Nového roku. Jak doma slavíte vánoce a tyto slavnostní
dny, vyprávění, ukázka fotek z vánoc. Básničky, písničky, koledy apod.
Pozorování přírody, příprava na zimu, co se děje se stromy, zvířátky, ptáky.
Hledáme ptačí budky, krmení pro ptáčky a zvířátka.
Leden : - Lidé a čas, povídání o vánocích, jaké jsme dostali dárky, co jsme o vánocích
dělali, pozorujeme jak je dlouhá noc a krátký den. Co vše je možné dělat doma,
když venku je zima a většinu času trávíme doma. Povídání o času, čím se měří,
denní režim, poznáváme hodiny. Pozorování zimní přírody, vycházky do lesa,
navštívíme krmelec a najdeme krmítka a doplníme nějakou tu dobrotu. V lese i okolí pozorujeme stopy zvířat. Hry na sněhu, sáňkování, bobování, stavění sněhuláka, koulovaná apod.
- soutěže na sněhu, o největší kouli, nejvíce koulí – družstvo
- divadelní vystoupení - co se nám povedlo nacvičit - loutky
Únor : - Člověk a jeho zdraví - ukázka lékárničky, obvaz, náplast, kysličník, léky, trojcípí šatek atd. povídání o zranění, co máme dělat, jak pomoci nemocnému, nebo zraněnému. Zkoušíme jeden na druhém jak ošetřit, krvácení, zlomeninu, výron, Vycházky do přírody, hry ve sněhu,
Březen : - Rozmanitost přírody, vycházky do okolí školy, pozorování přírody, co se
děje na stromech, keřích, jaké je počasí, zasadíme si květinu, pečujeme o ni a pozorujeme co se s ní děje. Rozdíl mezi setím a sázením. Vyzkoušíme si setí semínek trávy, pšenice, čočky. Den vody – voda a život.
výzdoba na velikonoce vycházka po Újezdě
Duben: - Vítání jara, pozorování přírody, vycházky do lesa, hřiště a okolí školy.
Sportovní soutěže a hry na hřišti i v tělocvičně. Roční období, kalendář a ubíhání času. Vše co vidíme kolem nás, co se to tu děje.
- malování v přírodě, pozorování co se děje se stromy
Květen : - Den matek, povídání o rodině, prohlížení fotografií, výroba dárku pro maminku,
kreslení rodokmenu, vycházky do okolí pozorování všeho co se děje kolem nás, pomocí her pozorujeme změny v naší vesnici. Dopravní výchova, bezpečnost při pobytu venku v přírodě, na koupališti, u rybníka, při sportu, jízda na kole, bruslích….,
Červen : - Den dětí, povídání o všech dětech na celém světě, ukázka obrázků z různých
míst, kde se nemají děti, tak dobře jak my. Důležité je zdraví, co je třeba vědět, jak dodržovat hygienu, denní režim, spánek, jídlo. Nehladovět, nepřejídat se, hodně pít. Důležitý pohyb a pobyt venku v přírodě.
Už se těším na prázdniny „ co bych chtěl zažít, kam se podívat“ – obrázek
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním) je třeba i při zájmovém vzdělávání věnovat náležitou pozornost. Je nutné se hlavně zaměřit na:
- výběr zvláštních forem a metod, odpovídajících potřebám postižených
- vytvořit nezbytné podmínky k překonání jejich handicapu
- vstřícný postoj vychovatele
- nešetřit chválou při dosažení úspěchu nebo pokroku v jakékoliv činnosti
- stanovit přiměřené úkoly s možností být úspěšný
- co nejvíce zapojovat děti do kolektivu při řešení úkolů
- spolupracovat s rodiči žáků
- používat vhodné pomůcky
- vytvářet a udržovat pozitivní klima ve školní družině
Aktualizováno k 3. 9. 2018
Jitka Moutelíková
vychovatelka školní družiny
Ludmila Mottlová
ředitelka školy
Jídelníček pro žáky a zaměstnance školy je na webu https://www.strava.cz
jídelna 11162