Každý měsíc probíhají žákovské soutěže většinou a dobrovolné bázi. Garantem těchto soutěží je paní učitelka Kateřina Čapková.
Publicita Operační program Jan Amos Komenský
reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_002/0000235
Účel dotace Účelem dotace je: - zvyšování kvality, inkluzivity a účinnosti systémů vzdělávání - zajišťování rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání, včetně usnadňování vzdělávací mobility znevýhodněných skupin
Lhůta pro splnění účelu dotace Účelu dotace musí být dosaženo do data ukončení fyzické realizace projektu. Datum zahájení fyzické realizace projektu: 1. 9. 2022 Datum ukončení fyzické realizace projektu: 31. 8. 2025 Doba trvání projektu: 36 měsíců
V naší škole probíhá doučování žáků ze dvou zdrojů Evropské Unie. Jednak z projektu Šablony a jednak z projektu investice 3.2.3. národního plánu obnovy.
Doučování je zaměřeno na žáky ohrožené školním neúspěchem, ale zároveň i na rozvoj žáků nadaných v reakci na nemožnost realizace prezenční výuky ve školách během pandemie covid-19.
Publicita Šablony III (Velikost: 73.57 kB)
Tato finanční podpora umožní zlepšení IT vybavení ZŠ i MŠ, zároveň zvýší povědomí učitelů a žáků o využití digitálních technologií ve výuce, pomůže distančnímu vzdělání. Součástí projektu Šablony III je organizace projektových dnů ve škole a mimo školu. Dále sdílení zkušeností pedagogů a doučování žáků ZŠ.
přehled šablon zde (Velikost: 1.36 MB)
PROJEKT ŠABLONY II (Velikost: 73.66 kB)
Od 1. 8. 2018 zahajuje ZŠ a MŠ Újezd realizaci projektu Šablony II s názvem „Učíme se pro budoucnost“. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Cílem projektu je zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ. Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích. Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce.
Projekt je realizován v rámci výzvy ŠABLONY II
Naplněním všech indikátorů škola získá dotaci 748 900,- Kč, která bude určena na podporu profesního rozvoje pedagogů formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, na podporu společného vzdělávání prostřednictvím doučování, školních klubů, využitím odborníků z praxe, pořádání projektových dnů ve škole i mimo školu a také prostředky na další vybavení školy. Do projektu je zapojena základní škola, mateřská škola a školní družina
Jídelníček pro žáky a zaměstnance školy je na webu https://www.strava.cz
jídelna 11162
Název školy Základní škola a Mateřská škola Újezd, okres Beroun
Školní vzdělávací program – školní družina |
|
Vypracoval: |
Jitka Moutelíková, vychovatelka ŠD |
Schválil: |
Mgr. Ludmila Mottlová, ředitelka školy |
Pedagogická rada projednala dne |
30.8.2019 |
ŠVP nabývá platnosti ode dne: |
2. 9. 2019 |
ŠVP nabývá účinnosti ode dne: |
2. 9. 2019 |
Charakteristika školy a školní družiny
Cíle vzdělání
Formy a obsah vzdělání
Podmínky přijímání žáků
Podmínky
Personální
Materiální
Ekonomické
Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
Vzdělávací a výchovné oblasti
Délka a časový plán vzdělávání
Podmínky pro vzdělání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Ředitelka školy: Mgr. Ludmila Mottlová
Hlavní vychovatelka školní družiny Jitka Moutelíková
Vychovatelky Mgr. Věra Hurdová, Jana Teplá
Kapacita školní družiny 45 účastníků
Školní družina je součástí základní školy, tvoří mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Školní družina není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která se odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním školní družiny je zabezpečení zájmové činnosti, rozvíjení tvořivosti, posilování sebevědomí, odpočinku, rekreace a vzájemné komunikace žáků.
Školní vzdělávací program zájmového vzdělávání je vytvořen pro účastníky1.až 5. ročníku. Jeho naplňování se účastní účastníci zapsaní k pravidelné docházce..Se souhlasem rodičů i žáci čekající na zahájení činnosti jednotlivých zájmových kroužků.
Provoz školní družiny je zajišťován denně
Ranní provoz od 6.30 hod. do 8.00 hod.
Odpolední provoz od 11.45 hod. do 16.00 hod.
Zájmové vzdělávání ve školní družině poskytuje dle §111 školského zákona jeho účastníkům naplnění volného času zájmovou činností se zaměřením na různé oblasti. Podílí se na plnění obecných cílů vzdělávání, dané školským zákonem, a to zejména:
rozvoji dítěte, jeho učení a poznávání
rovnému přístupu ke vzdělávání
výchově k vzájemné úctě, respektu a názorové snášenlivosti
rozvoji osobnosti člověka
získání znalostí o životním prostředí a jeho ochraně
osvojování si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se a působit
na své okolí
výchově ke smysluplnému využívání volného času
Zájmové vzdělávání se uskutečňuje zejména těmito formami:
příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a tematickou rekreační činností
nespojenou s pobytem mimo místo, kde právnická osoba vykonává činnost školní
družiny
pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností
výchovou k dobrovolnictví
individuální prací, vytvářením podmínek pro rozvoj nadání dětí
využitím otevřené nabídky spontánních činností
Uvedené formy jsou naplňovány zejména následujícími činnostmi zájmového vzdělávání:
Pravidelnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností včetně možnosti přípravy na vyučování,
Příležitostnou zájmovou, výchovnou, rekreační nebo vzdělávací činností včetně možnosti přípravy na vyučování
Osvětovou činností včetně shromažďování a poskytování informací pro účastníky popřípadě i další osoby, a činností vedoucí k prevenci rizikového chování a výchovou k dobrovolnictví,
Využitím otevřené nabídky spontánních činností,
Vzdělávacími programy navazujícími na rámcové vzdělávací programy škol.
Pravidelná činnost – každodenní činnost v družině, je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje organizované aktivity rekreační či tělovýchovného charakteru. Hry v tělocvičně v přírodě jsou rušnější s náročnějšími prvky.
Zájmové činnosti, při kterých je snahou rozvíjet osobnost, umožnit seberealizaci a další rozvoj motorických schopností.
Pracovní činnosti- práce s přírodním materiálem, papírem
Výtvarné činnosti- kresba, malování, modelování, omalovánky, dokreslování, výzdoba školní družiny
Přírodovědné činnosti- pozorování změn v přírodě, ochrana životního prostředí, poznávání přírody
Hudební činnosti- tanečky, zpívání, dramatizace pohádek, příběhů, soutěže ve zpěvu
Sociální činnosti- kamarádství, ohleduplnost, pomoc druhým, osvojování základních pravidel společenského chování. Zahrnují každodenní individuální klidové činnosti po obědě nebo při pobytu venku.
Odpočinkové činnosti – jsou chápány jako klidové činnosti poslech rádia, sledování TV,
čtení pohádek, příběhů, stolní a společenské individuální hry, klid po obědě
Příprava na vyučování- nespočívá ve vypracování domácích úkolů, ale zahrnuje didaktické hry, tematické vycházky a další činnosti, jimiž se upevňují a rozšiřují poznatky, které účastníci získali ve školním vyučování.
Činnost školní družiny je dále zaměřena na tyto aktivity:
poznávání místního regionu
vycházky do okolí školy
dopravní výchova (dopravní značky, cesta do školy a domů)
sestavení plánku obce (důležité budovy)
malování v přírodě
sportovní závody, úkolové hry
pozorování činnosti lidí
modelování
práce s přírodním materiálem
určování přírodnin na vycházkách
stromy a zvířata v lese (vycházky)
ruční práce s přírodním materiálem
sportovní hry v tělocvičně
vánoční svátky, živý Betlém (příprava na vystoupení)
bruslení a sáňkování
stavění sněhových věží a sněhuláků
sportovní závody na sněhu
maškarní rej, příprava masek
velikonoční svátky, rostliny na zahradách
malování vajíček
základy první pomoci
jarní příroda (vycházky)
stavění domečků v přírodě
rodina, dárek pro maminku
pohádkový les, disko, soutěže
denní režim, zdravý životní styl
Výchovně vzdělávací činnost v zájmovém vzdělání podle §2 ods.3 pro účely této vyhlášky se rozumí:
Do školní družiny jsou přijímání přednostně děti mladšího školního věku a děti zaměstnaných rodičů na základě řádně vyplněné a odevzdané přihlášky /zápisního lístku/.
Ředitelka školy stanovila podmínky přijímání k zájmovému vzdělávání podle § 9 vyhlášky č.74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání a způsob evidence účastníků takto:
o zařazení účastníků do školní družiny rozhoduje ředitelka školy. Při zápisu do školní družiny jsou zákonní zástupci účastníka prokazatelně seznámeni s řádem školní družiny. Rozsah denního provozu školní družiny a rozvrh její činnosti schvaluje ředitelka školy
dětem je pobyt ve školní družině poskytován bezúplatně
Personální- ve školní družině pracují kvalifikované vychovatelky, v provozní době družinových odděleních. Vychovatelky se pravidelně vzdělávají v akreditovaných kurzech pedagogických pracovníků a samostudiem odborné literatury a časopisů.
Provozní
Materiální - školní družina je umístěna v prvním patře budovy ZŠ. Po skončení vyučování využívá učebny školy, školní tělocvičnu, dětské hřiště a sportovní areál SD Doubravanu Újezd. Volný přistup mají účastníci k počítačům včetně internetu, ovšem s výslovným dovolením vychovatelek a vhodným výběrem programů, dále DVD, televizi a videu. Do vybavení patří společenské hry, rádio s CD, výtvarné potřeby, sportovní vybavení, hračky a knihy
Ekonomické – vybavení školní družiny je průběžně obnovováno a doplňováno z provozních prostředků rozpočtu školy, děti neplatí za pobyt ve školní družině žádný poplatek, provoz školní družiny je díky dostatku finančních prostředků kompletně zajištěn
Pravidla chování účastníků a zajištění jejich bezpečnosti při pobytu ve školní družině jsou stanovena ve vnitřním řádu školní družiny, školním řádu a v jednotlivých řádech prostor, které školní družina využívá. Účastníci přihlášení do školní družiny jsou poučeni o BOZP a o poučení je pořízen záznam v dokumentaci. Vzniklé úrazy žáku jsou bez prodlení hlášeny ředitelce školy.
Všichni účastníci se chovají při pobytu ve školní družině tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob. Účastníkům není v době mimo vyučování dovoleno zdržovat se v prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dohled způsobilou osobou. Každý úraz, poranění či nehodu ke které dojde během pobytu účastníků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou, účastníci ihned ohlásí. Vychovatelka školní družiny provede prokazatelné poučení účastníků při zahájení činnosti školní družiny ve školním roce a dodatečné poučení účastníků, kteří při zahájení provozu školní družiny chyběli, provede písemný záznam. Škola odpovídá za účastníky v době dané rozvrhem činnosti školní družiny.
Vychovatelka školní družiny je povinna přihlížet k základním fyziologickým potřebám účastníků a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku rizikového chování, poskytovat jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
Vychovatelka školní družiny dodržuje předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy; pokud zjistí závady a nedostatky, ohrožující zdraví a bezpečnost účastníků a ostatních osob, nebo jiné závady technického rázu nebo nedostatečné zajištění budovy, je její povinností informovat o těchto skutečnostech ředitelku školy a v rámci svých schopností a možností zabránit vzniku škody. Sleduje zdravotní stav účastníků a v případě náhlého onemocnění účastníka informuje bez zbytečných průtahů ředitelku školy a rodiče postiženého účastníka. Nemocný účastník může být odeslán k lékařskému vyšetření či ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Při úrazu poskytne účastníkovi nebo jiné osobě první pomoc, zajistí ošetření účastníka lékařem. Úraz ihned hlásí ředitelce školy, která vyplní záznam do knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a ohlášení úrazu zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dozvěděl první.
Vzdělávací a výchovná práce ve školní družině vychází z obsahu RVP pro základní vzdělávání 1. stupně ZŠ, který naplňuje a rozvíjí zejména v těchto oblastech své činnosti:
Člověk a jeho svět - náš domov, škola, naše vesnice, okolí
Poznávání nejbližšího okolí, organizace života v rodině, ve škole na vesnici i ve městě, tematické vycházky do okolí školy, poznávání různých služeb, posilování vztahu k místním tradicím, dopravní výchova
Lidé kolem nás - rodina, kamarádi, svátky a oslavy, jak se správně chovat,
osvojení zásad vhodného a společenského chování, tolerance, empatie, vzájemná úcta, komunikace slovní i mimoslovní, dodržování pravidel stolování, předcházení šikaně, zařazení prvků mediální výchovy
Lidé a čas -náš denní režim, jak se mění lidé, věci, budovy, vesnice, města,
budování a dodržování správného režimu, vytváření pravidelných návyků, umění využívat správně účelně čas
Rozmanitost přírody - příroda kolem nás, roční období, počasí, voda, chráníme si své životní prostředí, vycházky a pobyt v přírodě, pozorování změn, využití encyklopedií k určování rostlin, hub, živočichů, následné výtvarné zpracování, péče o pokojové rostliny, ochrana přírody
Člověk a jeho zdraví - poznáváme své tělo, pečujeme o své zdraví, chodíme ven každý den, poznávání sebe sama, poučení a péče o zdraví, zdravotní prevence, osobní hygiena a čistota, poučení o úrazech a jejich předcházení, zásady první pomoci
Časový plán je sestaven na dobu jednoho vzdělávacího cyklu, obsahuje výběr možných činností, ze kterých je možno volit podle složení účastníků. Činnost probíhá od září do června, aktivity o vedlejších prázdninách se uskuteční při splnění požadovaného počtu žáků- tj. 12
Rozpracování obsahu vzdělávání do časového plánu:
Září: Člověk a jeho svět, místo kde žijeme
Poznáváme naše nejbližší okolí, život v rodině, ve škole a v obci
Vycházky do okolí, cesta do školy, poznání různých služeb v obci, např.
obecní úřad, knihovna, obchod s potravinami, hřiště, dětské hřiště.
Návštěva těchto míst.
Dopravní výchova, jak bezpečně dojít do školy a ze školy domů.
Jak jsi prožil prázdniny vyprávění, kde jsi byl, s kým, co se přihodilo hezkého,
nepříjemného a co zajímavého jsi viděl – obrázek z prázdnin, podle pohledů hledáme na mapě kdo, kde byl, kdo byl nejdále. Jaký druh dopravy využil.
Vycházky a určování a popisování dopravních značek, malování dopravních značek a plánek naší obce
Významné budovy v obci: obecní úřad, obchod, kaple, škola. atd.
Malování v přírodě - les, park, dětské hřiště, hrad Točník, závody v lese a na dětském hřišti – plnění úkolů, malování pohádek – nacvičení divadla pohádka
Říjen : Lidé kolem nás - povídání o zaměstnání rodičů, pozorování práce učitele, vychovatelek, ,kuchařky, uklízečky, prodavačky starostky, atd pozorujeme chování lidí kolem nás, jak se k sobě chovají – hra na představování, zaměstnání, tolerance, ohleduplnost. Při vycházkách si všímáme lidí kolem nás, zdravení, chůze ve dvojicích. Sbírání přírodního materiálu obrázky, výstavky, podzimní příroda, výzdoba Pozorujeme práci na poli a na zahradě, sběr plodů, jablka, hrušky, brambory – podzimní práce na poli a na zahradě práce s přírodním materiálem / obrázek, razítka, vazba květiny apod./soutěže v tělocvičně, v přírodě předveď zaměstnání, namaluj zaměstnání - ostatní hádají, poznávací soutěž v lese určování přírodnin a nácvik divadelního představení - pohádka
Listopad Rozmanitosti přírody – vycházky a pozorování podzimní přírody, sbírání přírodnin, ukázka živé a neživé přírody. Vycházky do lesa, povídání o stromech a zvěři, pozorování oblohy, denní i noční (samostatně doma.)malování noční a denní oblohy, slunce, vítr, déšť, hvězdy pozorování oblohy pomocí PC práce s přírodním materiálem, určujeme hmatem přírodniny, předměty Sázení semínek / pomeranč, citron, meloun, hrášek / pozorujeme co se děje a co si o tom myslíme sportovní hry v tělocvičně výroba draků, pouštění draků na louce
Prosinec: Těšíme se na vánoce, povídání o vánočních svátcích o Mikuláši a čertech, jaká přání máme do Nového roku. Jak doma slavíte vánoce a tyto slavnostní dny vyprávění, ukázka fotek z vánoc. Básničky, písničky, koledy apod Pozorování přírody, příprava na zimu, co se děje se stromy, zvířátky, ptáky. Hledáme ptačí budky, krmení pro ptáčky a zvířátka, Příprava vánoční výzdoby ŠD výroba vánočních ozdob, živý Betlém malý dárek pro rodiče, babičku, atd. přírodniny, papír, obrázek, fotka soutěže v tělocvičně nacvičování pohádky – loutky
Leden: Lidé a čas, povídání o vánocích, jaké jsme dostali dárky, co jsme o vánocích dělali, pozorujeme jak je dlouhá noc a krátký den. Co vše je možné dělat doma, když venku je zima a většinu času trávíme doma. Povídání o času, čím se měří denní režim, poznáváme hodiny. Pozorování zimní přírody, vycházky do lesa, navštívíme krmelec a najdeme krmítka a doplníme nějakou tu dobrotu. V lese i okolí pozorujeme stopy zvířat. Hry na sněhu, sáňkování, bobování, stavění sněhuláka, koulovaná apod. stavění hradů, sněhuláka ze sněhu malování zimní přírody, soutěže na sněhu, o největší kouli, nejvíce koulí – družstvo, divadelní vystoupení- co se nám povedlo nacvičit - loutky
Únor: Člověk a jeho zdraví - ukázka lékárničky, obvaz, náplast, kysličník, léky, trojcípí šatek atd. povídání o zranění, co máme dělat, jak pomoci nemocnému, nebo zraněnému. Zkoušíme jeden na druhém jak ošetřit, krvácení, zlomeninu, výron, Vycházky do přírody, hry ve sněhu, malování, modelování výroba masek, Maškarní rej - malé disko v maskách
Březen: Rozmanitost přírody, vycházky do okolí školy, pozorování přírody, co se děje na stromech, keřích, jaké je počasí, zasadíme si květinu, pečujeme o ni a pozorujeme co se s ní děje. Rozdíl mezi setím a sázením. Vyzkoušíme si setí semínek trávy, pšenice, čočky. Den vody – voda a život. Vycházka – potok – zdroj pitné vody pro Újezd malování vajíček příprava velikonočních ozdob, básničky na velikonoce, výzdoba na velikonoce vycházka po Újezdě
Duben: Vítání jara, pozorování přírody, vycházky do lesa, hřiště a okolí školy. Sportovní soutěže a hry na hřišti i v tělocvičně. Roční období, kalendář a ubíhání času. Vše co vidíme kolem nás, co se to tu děje malování v přírodě, pozorování co se děje se stromy modelování z hlíny, stavění domečků venku v přírodě, ochrana přírody, úklid našeho okolí závody na koloběžce nebo na kole, cesta za školou (bezpečnost na silnici)
Květen: Den matek, povídání o rodině, prohlížení fotografií, výroba dárku pro maminku kreslení rodokmenu, vycházky do okolí pozorování všeho co se děje kolem nás, pomocí her pozorujeme změny v naší vesnici. Dopravní výchova, bezpečnost při pobytu venku v přírodě, na koupališti, u rybníka, při sportu, jízda na kole, bruslích, malování zvláštní technikou v přírodě výroba dárku, nebo přání pro maminku stopovaná, soutěže, sportovní den v lese
Červen: Den dětí, povídání o všech dětech na celém světě, ukázka obrázků z různých míst, kde se nemají děti, tak dobře jak my. Důležité je zdraví, co je třeba vědět, jak dodržovat hygienu, denní režim, spánek, jídlo. Nehladovět, nepřejídat se, hodně pít. Důležitý pohyb a pobyt venku v přírodě. Hledání pokladu podle buzoly Den dětí, hry, soutěže, disko stavění domečků na hřišti a v lese Už se těším na prázdniny „ co bych chtěl zažít, kam se podívat“ namalovat obrázek
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním) je třeba i při zájmovém vzdělávání věnovat náležitou pozornost. Je nutné se hlavně zaměřit na“
- výběr zvláštních forem a metod, odpovídajících potřebám postižených
- vytvořit nezbytné podmínky k překonání jejich handicapu
- vstřícný postoj vychovatele
- nešetřit chválou při dosažení úspěchu nebo pokroku v jakékoliv činnosti
- stanovit přiměřené úkoly s možností být úspěšný
- co nejvíce zapojovat děti do kolektivu při řešení úkolů
- spolupracovat s rodiči účastníků
- používat vhodné pomůcky
- vytvářet a udržovat pozitivní klima ve školní družině
Aktualizováno k 27.8.2020
Jitka Moutelíková Mgr. Ludmila Mottlová
vychovatelka školní družiny ředitelka školy
Jídelníček pro žáky a zaměstnance školy je na webu https://www.strava.cz
jídelna 11162